99 saker att göra innan man dör

Tips på resor och äventyr

Hawaii

Flyg

Vi satt väldigt länge och kollade olika alternativ för att komma så billigt som möjligt till Hawaii. Det blev tillslut genom flygresor.se. Vi mellanlandade i Frankfurt och San Francisco. Detta kostade oss ca 16 000: för båda tur och retur. Vi flög med Lufthasa mellan Frankfurt och San Francisco och det är det bästa bolaget vi har flygit med.

Buss

Eller TheBus. Tar dig runt hela ön för enbart 2,55 USD.

Vi kom till Honolulu flygplats vid 18 på kvällen. Vi hade egentligen inte riktigt kollat hur vi skulle ta oss från flygplatsen till Waikiki Beach. Det enda vi visste var att det gick bussar dit. Hmm... Sån tur vi hade.. Gick bort till en busshållsplats och väntade någon minut. Då kom det en buss som det stod Waikiki på! Glada i hågen hoppade vi på. När vi hade åkt i ca 1 timma kom vi på att vi har ju inte riktigt koll på vart vi ska hoppa av? Gjorde en chansning och hoppade av på en av de typ 10 hållplatserna som bussen sa Waikiki. Det sjukaste av allt var att det var exakt den hållplatsen vi skulle av på=)

Hyra bil

Vi hyrde bil på flygplatsen när vi kom över till Big Island. Vi insåg ganska snabbt att vi skulle ha fixat hyrbil i sverige innan vi åkte. Fick en yttepyttebil för massa pengar.

Boende

På Waikiki hittade vi ett bra Hostel Waikiki beach hostel.

Billigt och trevligt Hostel. Fanns möjlighet att välja mellan olika rum beroende på om man ville bo i flerbäddars eller inte. Frukost ingick.. Eller ja om rostade mackor, jordnötsmör, marmelad å kaffe räknas som frukost.

Waikiki beachside Hostel

När vi åkte över till Big Island hittade vi ett riktigt flumställe. Pinapple Park. Låg mitt ute i ingenstans. De som bodde där var riktigt sköna människor. Själva standarden var helt okej.

Vet inte om vi var fulla eller fått allmän solsting när vi bokade boendet på North Shore. Jättemysigt Hostel precis bredvid en vik där man kunde snorkla. Problemet var dock att när vi skulle få vårt rum visade det sig att det var ett tält?! Hur hade vi lyckats boka ett tält? Jaja.. D var faktiskt riktigt mysigt och vi hade en riktig säng. Ingen större skada skedd..

Valuta

USD självklart. Vi hade med oss en del cash men även FOREX kreditkort. Den kombinationen var väldigt bra. Kontanter var skönt att ha när vi gick på restaurang och barer och betalade med kortet i affärer.

Vi hade tur som hade med oss ett kreditkort eftersom det bolaget vi hyrde bil utav drog 5000:- för mycket på vårt kort. Detta var på BIG ISLAND och vi upptäcker detta när vi är tillbaka på OAHU. Vi ringer hyrfirman som inte alls är behjälpliga. Vi bestämmer att lösa detta när vi kommer hem och använder krediten istället.. phuu! Tänk om vi hade stått där med ett "vanligt" betalkort då hade vi inte haft några pengar kvar. Pengarna sattes som tur var tillbaka 10 dagar senare.

BIG ISLAND

Hyra bil är ett måste på BIG ISLAND om man vill uppleva ön. Det finns massa olika bolag vid flygplatsen. Vi tog oss till flera olika mycket fina stränder och fick se den fina och häftiga naturen som finns där.

Vi besökte även vulkanen för att se lava. Vi såg dock ingen lava=(. Det enda vi såg var en massa torkad aska (vilket iof var häftigt i sig). Om man vill komma riktigt nära lavan måste man göra en utflykt med båt på kvällen för att se detta. För oss fanns inte tiden tyvärr annars hade vi gärna gjort det.

Tips:

Se till att ha tillräckligt med bensin i bilen. Det kryllar inte av bensinstationer om man säger så. När vi skulle åka hem ifrån vulkanen så började bensinen ta slut och vi hade en bra bit tillbaka till vårt Hostel. Som tur var så var vi på en vulkan och kunde rulla en bra bit på neutralen för att minska förbrukningen. Precis innan bensinen var slut kom vi fram till en station..phuu!

Pearl Harbor

Vi tog oss en tur till Pearl Harbour. Man får fort se en film i ca 10-20 om 2:a världkriget. Efter det får man hoppa på båten och åka ut och se på vrakdelarna som ligger kvar i havet och minnesmonumentet de har byggt upp ovanpå.

OAHU

Här finns det bra shopping. Eller iallafall i Honolulu. Nere vid Waikiki beach finns det en stor shoppinggatan och mängder med gallerior. Bra priser även fast det ligger på Hawaii (tydligen skulle det vara dyrare men om man jämför med sverige är detbilligare).

Ta gärna bussen eller hyrbil till North Shore. Jättemysigt ställe men många små stränder så man tom kan få sig en egen. Här är surfingen bra för dem som kan! Vi kände att de pyttevågorna på waikiki beach räckte bra för vår del. Finns flera bra ställen att snorkla på. Det ena är shark cove. Finns många olika arter samt många havssköldpaddor. Nu kommer jag inte ihåg vad stranden hette men det är bara att fråga vem som så vet det vad man pratar om. Vill man se havssköldpaddor uppe på stranden kan man åka till det stället. Kan även snorkla i det vattnet för att även se dem där.

Ni ser ju hur fantastiskt det ser ut!

Surfning

Surfa! Det var ju därför vi åkte dit. Det finns mängder med ställen där man kan lära sig att surfa på Waikiki Beach. De flesta tar även kort på dig så du kan ha som minne. Är man på Hawaii är det ett måste att surfa! Det är superkul! Hyra bräda efter är självklart inga problem. Det går att hyra överallt!

De sista dagarna hade vi cash över och var i valet och kvalet om vi skulle tatuera oss. Vi skulle gå tillbaka till vårt Hostel och bestämma oss och mötte då en "inkastare" som visade oss en broschyr om att man kunde skjuta med alla dess vapen. När kan man göra detta bara sådär tänkte vi! Istället för tatuering så valde vi att gå och skjuta upp våra pengar istället. Galet kul! Fick bl.a skjuta med Magnum och ak47 för ungefär 600:-

Vi avslutade semestern med att ta en ubåttur och träffade på en sköldpadda

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)