99 saker att göra innan man dör

Tips på resor och äventyr

Kebnekaise

The top of Sweden!

I augusti 2011 bestämde vi oss för att vi skulle bestiga Kebnekaise för att bocka av ännu en punkt på listan. Vi tog semester och sa att nu jäklar! Då insåg vi att man tydligen behöver ha en massa grejer för att lyckas med detta. Skor, ryggsäckar, kläder, stormkök, ja rubbet! De vi hade var tält.

Naturkompaniet var nog väldigt nöjda med att vi hade fått för oss denna dumma idé.

Vi tog planet från Stockholm till Kiruna och övernattade första natten på Camp Ripan. Väldigt trevlig camping. Problemet var dock att det var sjukt kallt! De hade haft 25 grader veckan innan, men när vi kom dit var det som högst 8 grader och på natten gick det ner till 0 gradigt..

Frusna och trötta tog vi bussen till Nikkaloukta där vår vandring startade. 2 mil i en härlig terräng över bäckar och stenar.

Efter ca 5 timmar var vi framme på fjällstationen. Vår första etapp var klar! Vi hade planerat att tälta vid fjällstationen, men eftersom kylan höll i sig valde vi att bo inne på fjällstationen istället. Studentpris 194:- inklusive frukost tyckte vi allt att vi kunde unna oss. På kvällen hade vi genomgång med guiderna om hur vi skulle ta oss upp till toppen.

Uppe med tuppen dagen efter för att få i oss en ordentlig frukost innan turen upp mot toppen! Packade väskan med klättringsutrustning, mat och extra kläder. Kl 8.00 startade vi. Turen upp var både jobbig, men framförallt riktigt läskig. Vi gick uppför branta steniga partier, över en glassiär, upp på en bergskam för att sen starta igång med klättringen. Smalt, smalt och ett stup med närmare 300 m i fallhöjd. Tur att vi satt fast! 30 minuter senare, fortfarande skakig i kroppen av utmatning och rädsla står vi på plan mark coh återhämtar oss innan vi ska ta oss den sista biten upp mot toppen.

281261-268126233203614-100000187184575-1253224-5815718-n.jpg  282569-268123876537183-100000187184575-1253195-1498705-n.jpg

Sista 100 meterna upp är en stor snötopp (därav minskar höjden på berget eftersom det smälter) När vi var där trodde de att den var 2100 meter. Det kommer plats högst 4-5 stycken uppe på toppen så man får stå/ligga i backen och vänta på sin tur. Väl upp var det högt! Väldigt högt! Som sagt, det gick bara plats ca 4-5 personer på toppen och sen var det stup med ca 700 meters fallhöjd. Alltså inget för de höjdrädda. Sa vi förresten att vi var höjdrädda? Sjukt grym utsikt iallafall (för de som vågar kolla) Riktigt mäktigt. Vi tog lite snabba kort, vinkade till Norge och gick ner till planare mark.

Etappen ner var värre än etappen upp. När vi gick upp hade vi ju valet att inte behöva titta ner. Lite svårt när man ska gå ner och inte titta ner. Högst som satan, men guiderna var väldigt hjälpsamma (annars hade vi aldrig kommit ner). Sista biten så skakade benen av utmattning, men vi var ju tvunga att komma ner. Väl nere vid fjällstationer slängde vi av oss våra grejer och gick och hämtade skumpan. Punkt 5 på vår lista var fullbordad! Vi kommer dock att göra om det en gång till så vi förhoppningsvis kan njuta lite mer av utsikten istället för att vara skräckslagna.

Packlista:

Tält (ha inte för stort tält. Både tungt att bära och kallt att sova i)
Sovsäck (Skaffa en ordentlig som klara låga temperaturer. Det är kallt i fjällen)
Liggunderlag
Stormkök alt gas
Underställ
Mat (packat i portioner för varje dag)
Vattenflaska
Kamera
Filmkamera
Underkläder
Handduk
Tändstickor
Vax (till kläderna, vi hade fjällräven ställ med G1000 material)
Kängor
Fickkniv
Första hjälpenkit
Silvertejp
Myggmedel (mycket mygg i fjällen)
Regnställ (beroende på väder självklart)

Boende

Kiruna
Vi tältade på Camp Ripan. Kostade 160:-/natt. Trevlig naturnära camping där man har tillgång till ett servicehus med kök, matplats, dusch, tvättstuga och toaletter.

Fjällstationen
Vi hade planer på att tälta bredvid Kebnekaise Fjällstation, men eftersom det var för kallt valde vi att övernatta inne. Att tälta utanför är kostnatsfritt och man kan köpa ett kort för ca 100:- för att få tillgång till kök, dusch, bastu, toalett osv. Vill man övernatta i flerbäddarsrum kostar det ca 450:.-/ person och natt.

Transport
Vi tog bussen ifrån Kiruna till Nikkaloukta. Det tog ca 1 timma och kostade ca 120:-/person. Tidtabell går att hitta på Länstrafiken Norrbotten.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)