99 saker att göra innan man dör

Tips på resor och äventyr

Thassos - Grekland

Första resan med vår 2-åriga son så därför valde vi att chartra denna resa.

Vi åkte med ving och flög med SAS. Vi körde nästan hela paketet och hade halvpension. Detta betalade vi 18 000:- för oss 3 i en vecka.

Thassos är Greklands nordligaste ö och är så liten att den inte har någon egen flygplats. Vi flög därför till Kavala och åkte en båttur på ca 40 min.

Superhärlig ö, men inget för någon som är rädd eller allergisk mot getingar. Emellanåt finns det ganska mycket getingar. Det härliga med ön var att den var liten. Det var lugnt och skönt och inte mycket turister. Det kan dock berott på att vi var där under slutet av säsongen. Vi bodde på Alexandra Beach Spa resort. Ett hotell som vi absolut kan rekommendera! Supertrevlig personal. Bra rum. Härligt område och bra mat. Vi bodde i staden Potos. En vädligt mysig liten stad med en stranspromenad med flera restauranger liggandes längst med vattnet. Om man är ute efter shopping är inte Potos att föredra. Mest "turistaffärer" med sovenirer osv.

Hotellet

Att ta sig runt på ön

Det finns möjlighet att hyra både bil och scooter. Inte mycket trafik men de som kör gör det riktigt illa så vi valde att inte hyra någon bil. Vi tog dock taxi en dag till Prinos. Vi är glada att vi överlevde turen och tog sen bussen tillbaka. Bussen gick runt ön varannan timma och kostade så gott som ingenting så har man inte alltför bråttom så rekommenderar vi definitivt den!

Valuta

Grekland så EUR - När vi var i Potos och Prinos så var det cash som gällde. På hotellet så var det att sätta upp på rummet eller cash. I potos såg vi 1 bankomat och inte en enda i Prinos så ta med cash så behöver ni inte leta bankomatoch krångla på semestern.

Utflyter

Eftersom vi åkte med vår son och det var hans första resa hade vi inte bokat någon utflykt innan. Vi tyckte inte heller att Ving hade några bra utflykter att erbjuda. Det finns dock väldigt mycket att göra på ön. Vi tog en tur till Prinos för att gå på marknad för att få lite mer än bara sol och bad. Det finns större marknader på ön så har man möjlighet och tid så ta dem istället.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)